onsdag 7 september 2011

En lugn graviditet



Jag vill dela med mig av hur jag ser på lugn under graviditeten och vad det gjort för mig och mina val.

Först vill jag berätta om en undersökning som gjorts på en klinik där man under en ultraljudsundersökning i vecka 15 tittade på hur fostret reagerade på omgivningen. I vecka 15 är inte hörseln utvecklad så att fostret kan höra. I undersökningen tittade man först på hur barnet hade det när det var lugnt runt modern och sen satte man på en fiktiv inspelning av en full och bullrig pappa som kom in i rummet. Från att barnet legat lugnt i mammans mage så flyttade sig barnet bakåt i magen och satte tummen i munnen.

För mig säger detta så mycket om hur känsligt ett foster är för de energier som finns runt mamman under graviditeten. Tack vare att jag fick kunskap och information från olika håll om hur barnet påverkas av stress tidigt kände jag att jag kunde göra medvetna val för hur jag skulle ta hand om mig och mitt barn. Detta var inte alltid en så enkel väg att gå då jag upptäckte hur mycket "riskinformation" jag fick av samhället, hur många skräckupplevelser jag kunde läsa om på olika forum och där det i bland annat arbetssammanhang förväntades att allt skulle vara som innan jag var gravid.

Min resa som gravid handlade om att leta upp miljöer som var en motpol till detta där jag kunde ta hand om mig själv och där den lugna behagliga energin fick utrymme. Jag sökte mig till naturen, till lugn beröring, till musiken, till meditationsrum och tittade på vackra bilder och läste vackra berättelser om graviditet och förlossning. Jag fick även en så kallad Mother Blessing av en grupp fantastiska kvinnor som fick mig att hedra och se storheten i att bära ett barn. Självklart hamnade jag i situationer där det uppstod stress av olika anledningar men jag hade då verktyg för att lugna både mig och mitt barn och jag kunde på så sätt stoppa hjulet innan det rullade på allt för snabbt. Min upplevelse är att detta också påverkade min förlossning och första tiden med mitt barn. Det fanns ett lugn och verktygen jag använt under graviditeten fungerade även då.

Nu är jag gravid för andra gången och får möjlighet att göra om denna resa igen. Nu har jag också möjlighet att skapa rum där jag kan bjuda in er gravida som precis som jag ser lugnet som så oerhört viktigt genom graviditeten. Jag är så tacksam!

Om du är gravid och längtar efter att få stöd och hitta ett större lugn så välkomnar vi dig gärna till oss på Peaceful Parenting. Vi erbjuder olika alternativ för att stödja denna längtan; Meditationskvällar, Mother Blessings, Massagebehandlingar och Gravidsamtal.

Varmt Välkommen!
Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar