torsdag 24 november 2011

Rätten att välja och skapa sig det bästa!


I Sverige har vi länge levt i något som jag vill kalla närhets-principen. Med detta menar jag att vi tillhör givna sammanhang för att vi är bosatta på en viss plats. I många år har vi haft vår vårdcentral, vår förskola, vår barnavårdcentral, vår mödravårdcentral osv. För många av oss har det tagit tid att förstå att vi kan välja. Vi kan det, välja!

Under graviditeten och i föräldraskapet är vi ofta väldigt sårbara. Det kan vara känslor som blir väldigt intima för oss, känslor som vi kanske inte ens visste att vi hade. Vem som bemöter dessa och hur kan ha en avgörande betydelse för oss. Till exempel vet via forskning att vem som är i rummet när vi föder kan ha stor betydelse för hur förlossningen framskrider.

Att byta barnmorskor, läkare eller pedagoger kan naturligtvis vara känsligt och det är lätt att tänka "det blir bra så här" eller "så farligt är det inte". Kanske är det så att det funkar men varför ska det bara funka? Varför kan det inte kännas behagligt, tryggt och kanske till och med helt underbart?

Jag var på möte igår på Frejakliniken (www.frejakliniken.se) en nystartade mödravårdcentral i Höllviken som drivs av två barnmorskor som verkligen brinner för sitt arbete och har förverkligat sin dröm. Aldrig har jag upplevt ett sådant välbehag tidigare på en mödravårdcentral. Det fanns levande ljus, blommor och vacker inredning i alla rum. I rummen med gynekologstolarna fanns till och med skön avslappningsmusik. Jag kände bara välbehag!

Fast att jag inte visste det innan jag kom dit så visste jag när jag åkte därifrån att det är så här jag vill känna när jag kommer till mödravården. Kanske är det en anledning till att vi inte alltid gör aktiva val. Vi vet kanske inte vad det är vi kan få! Så tack Frejakliniken för att ni vidgade mina perspektiv!

Anna

1 kommentar:

  1. Hej, Anna! Kul att du bloggar. Jag gillar bloggar och folk som bloggar. Bra det du skriver. Visst har vi många fler valmöjligheter än vad de flesta vet - lyckligtvis! Jag har också en blogg här på blogspot. Kolla in den om du vill. www.vardenochvarderingar.blogspot.com

    Lycka till med allt! Kram

    SvaraRadera